Skip to content

Arki sõidueksami ajad ja sõidueksam

Sõidueksami sooritamine on vajalik vastava mootorsõiduki kategooria juhiloa ja juhtimisõiguse saamiseks.

Sõidueksami ajal käsitletakse eksamineeritavat juba juhina.

Sõidueksamile pääseb inimene, kes on:

  • lõpetanud mootorsõidukijuhi koolituse (kas esmase, täiend- või vajadusel jätkuõppe raames);
  • edukalt sooritanud liiklusteooraeksami;
  • maksnud vajaliku riigilõivu;
  • esitanud kehtiva isikut tõendava dokumendi.

Eksamiaja saab broneerida e-teeninduse kaudu. Juhtimisõigust taotlev isik võib sõidueksami sooritada mistahes Transpordiameti teenindusbüroos, sõltumata elukohast või koolituse asukohast.

Sõidueksamit viib läbi Transpordiameti esindaja, kes samuti hindab eksamineeritavat.

Eksami keel on eesti. Kui eksaminand eelistab suhtlemist teises keeles, peab ta kaasa võtma täisealise tõlgi. Tõlk peab suutma vahendada eksami sissejuhatust koos ohutusega seotud küsimustega, eksami käigus antavaid juhiseid ning sõidueksami kokkuvõtet. Kui tegemist on rasketehnikaga ja sõidukis on vaid kaks kohta, toimub tõlkimine telefoni kaudu. Kõik keeled peale eesti ja eesti viipekeele loetakse võõrkeelteks. Viipekeele puhul on samuti vaja tõlgi abi.

Soovitame eksamile saabuda mõned minutid enne algust, et oleks aega harjuda olukorraga ja rahuneda. Tasub kontrollida eksami toimumise aadressi, sest mõnes linnas toimuvad mootorratta või rasketehnika eksamid Transpordiameti platsil, teistes aga autokooli platsil.

Kui on kahtlusi, võib julgelt pöörduda Transpordiameti eksamineerija või teenindussaali töötaja poole, et saada täpne info kohtumise asukoha kohta. Kuna hooned on erineva arhitektuuriga, võib esineda ka mõningaid kohalikke eripärasid.

Enne sõidueksamit tuleb mõista, et tegu ei ole enam õppetöö osaga, vaid teadmiste ja oskuste taseme kontrolliga. Eksamil osaleja peaks olema piisavalt ettevalmistatud – vähese ettevalmistusega on testi sooritamine keeruline või võimatu.

Oluliseks hindamiskriteeriumiks eksamil on iseseisev liiklemine, eriti võime märgata liikluskorraldusvahendeid ja teiste liiklejate käitumist ning nende põhjal otsuseid teha. Harjutades tuleks juhendajal lasta eksaminandil sõita minimaalse juhendamisega, andes vaid üldised juhtnöörid.

Tuleb õppida iseseisvalt kasutama auto elementaarseid juhtimissüsteeme: uste avamist, käivitamist, istme ja peeglite seadistamist, samuti klaasipuhastite, valgustuse, suunatulede, küttesüsteemi ja ventilatsiooni kasutamist. Sageli jäävad need õpetaja hoolde, kuid see ei näita eksaminandi iseseisvust. Kuigi autod erinevad, on põhimõtted ja tähised siiski sarnased.

Soovitav on tutvuda enne eksamit määruses sätestatuga ning juhtida autot mõned päevad enne eksamit. Viimasel hetkel harjutamine võib olla väsitav ja mõjutada tulemusi negatiivselt.

Auto ohutuse kontrolli käigus esitab eksamineerija eksamineeritavale järgmised küsimused:

  1. Palun kirjeldage, kuidas te saate aru, et sõidukil on kõik uksed korralikult suletud?
  2. Palun kirjeldage, kuidas te saate aru, et seisupidur on rakendatud?
  3. Palun selgitage, kuidas te kontrollite piduri töökorras olekut (vastavalt kategooriale)?
  4. Palun kirjeldage, kuidas te kontrollite rehvide korrasolekut?
  5. Palun näidake, kuidas te kasutaksite vajadusel (nt vihmase ilma korral) klaasipühkijaid?
  6. Palun näidake, kuidas te kasutaksite vajadusel (nt vihmase ilma korral) tagumisi klaasipühkijaid?
  7. Palun näidake, kuidas te saaksite vajadusel klaasi pesta?
  8. Palun näidake, kuidas te reguleerite salongi temperatuuri?
  9. Palun näidake, kuidas te lülitate sisse ohutuled?
  10. Palun näidake, kuidas saab autol vajadusel kaugtulesid lülitada? 
  11. Palun kirjeldage, kuidas toimite, kui autoaknad on jääs või udused?
  12. Palun näidake, kuidas sisse lülitada tagumise akna soojendus?
  13. Palun näidake, kuidas sisse lülitada peeglisoojendus?
  14. Palun kirjeldage, kui palju on hetkel kütust paagis?
  15. Palun kirjeldage, kuidas juht kontrollib kaasreisijate valmisolekut sõidukiga liikumiseks?
  16. Palun näidake, kuidas peab reguleerima peatugesid?
  17. Palun näidake, kuidas peab turvavöö olema õigesti kasutusel?

Sõidueksami sooritamise eelduseks on eksamineeritava oskus viia iseseisvalt läbi eksamisõiduki ohutuse kontrolli liiklusohutuse printsiipidest lähtudes. Enne sõidueksami algust peab eksamineeritav näitama, et ta suudab valmistuda iseseisvalt ohutuks sõiduks ning et ta oskab kontrollida ja hinnata sõiduki tulede, velgede ja nende rehvide, pidurite, turvavarustuse või turvaseadmete, tuuleklaasi ja selle puhastussüsteemide, auto kütte- ja ventilatsiooniseadmete, tahavaatepeeglite ning isteasendi vastavust nõuetele. Eksamineerija küsib kaks ohutuskontrolli puudutavat küsimust, mille tulemusena eksamineeritav kontrollib küsitud elementi.

Juhi eksam on mõeldud selleks, et hinnata tema teadmisi, oskusi, käitumist ja hoiakuid ning nende vastavust kvalifikatsiooninõuetele.

Enne sõidueksamit:

Eksamineeritav peab saabuma õigeaegselt, soovitatavalt 5–10 minutit enne algust. Kaasas peab olema kehtiv isikut tõendav dokument – ilma selleta ei lubata eksamile.
Kui kasutatakse autokooli, isiklikku või renditud sõidukit, peab kaasas olema nii veduki kui haagise dokumentatsioon. Auto peab olema tehniliselt töökorras ja puhas.

A-kategooria (sh alamkategooriad) eksamil tuleb kaasa võtta sõiduki registreerimistunnistus ning mobiiltelefon koos kõrvaklappidega ja käed-vabad süsteemiga, et eksamineerija saaks anda juhiseid sõidu ajal. Sama kehtib ka T-kategooria eksami puhul.

Oluline on kontrollida isikut tõendava dokumendi ja tervisetõendi kehtivust ning täita vajadusel eritingimused (nt prillide kandmine).
B-kategooria eksami päeval kohtutakse tavaliselt eksamineerijaga teenindussaalis — klienditeenindajaga suhtlemine pole vajalik. Muude kategooriate eksamid toimuvad Transpordiameti määratud kohtades.
Kui isik ei ilmu eksamile ega teavita sellest õigeaegselt, loetakse eksam toimunuks ja riigilõivu ei tagastata.

Sõidueksami kestus ja vahemaa peavad olema piisavad, et hinnata juhi oskusi ning käitumist vastavalt nõuetele. Piiratud juhtimisõiguse, AM-, A-, B-, BE- ja B-kategooria kuni 4250 kg autorongi eksamil peab sõidu kestus olema vähemalt 35 minutit, muudel kategooriatel vähemalt 45 minutit.

Eksamil peab eksamineeritav iseseisvalt ja ohutult sõidukit juhtima erinevates tee- ja liiklusoludes, vajadusel kohandades kiirust. Kui tingimused lubavad, peab juht suutma sõita maksimaalse lubatud kiirusega.

B-kategooria ja sellele vastava autorongi puhul viiakse eksam läbi teise järgu nõuete järgi ning harjutused (Lisa 3) tehakse väikese liiklustihedusega teel.

B96 tähistab autorongi, mille täismass jääb vahemikku 3500–4250 kg. Selleks piisab ainult sõidueksamist ilma autokoolita. Kuigi see kehtib kogu Euroopa Majanduspiirkonnas, soovitatakse enne reisimist tutvuda sihtriigi reeglitega.

B96 eksam toimub kandidaadi või tema poolt laenatud autorongiga, mille haagis ei tohi olla kerghaagis ja peab kuuluma O2 kategooriasse (täismass 750–3500 kg). Haagisel peavad olema töökorras tuled (sh tagurdustuli, kui registreeritud pärast 10.10.2011). Vajalikud on registreerimistunnistused ja kehtivad kindlustused.

Eksamil hinnatakse autorongi ohutut kasutamist ning tehakse kolm harjutust: ühendamine/lahutamine, tagurdamine kurvis ja sirgjoones.

AM-, A-, C-, D-, BE-, CE- ja DE-kategooriate eksam toimub kahes järgus:

  1. Etapp platsil, kus hinnatakse eriharjutusi
  2. Etapp tavaliikluses vastavalt määruse Lisa 4 nõuetele

Tagasisõidu ajal eksami lõppu võib kasutada WAZE-i kokkuleppel eksamineeritavaga.
Sõidueksami esimese ja teise järgu läbiviimist reguleerivad järgmised lisad ja määrus:

  • Lisa 3 sätestab nõuded eksamineeritavale ja tegevuste hindamise põhimõtted esimeses etapis, mis toimub harjutusväljakul.
  • Lisa 4 kirjeldab oskusi ja käitumisreegleid, mida kontrollitakse teises etapis reaalses liikluses.
  • Eksamineerimise üldkorda reguleerib Majandus- ja kommunikatsiooniministri 21.06.2011. a määrus nr 50, mis käsitleb mootorsõidukijuhi eksamineerimist, juhtimisõiguse andmist, juhiloa vorme ning eksamisõidukite nõudeid.