Sõidueksamile pääseb inimene, kes on:
Eksamiaja saab broneerida e-teeninduse kaudu. Juhtimisõigust taotlev isik võib sõidueksami sooritada mistahes Transpordiameti teenindusbüroos, sõltumata elukohast või koolituse asukohast.
Eksami keel on eesti. Kui eksaminand eelistab suhtlemist teises keeles, peab ta kaasa võtma täisealise tõlgi. Tõlk peab suutma vahendada eksami sissejuhatust koos ohutusega seotud küsimustega, eksami käigus antavaid juhiseid ning sõidueksami kokkuvõtet. Kui tegemist on rasketehnikaga ja sõidukis on vaid kaks kohta, toimub tõlkimine telefoni kaudu. Kõik keeled peale eesti ja eesti viipekeele loetakse võõrkeelteks. Viipekeele puhul on samuti vaja tõlgi abi.
Soovitame eksamile saabuda mõned minutid enne algust, et oleks aega harjuda olukorraga ja rahuneda. Tasub kontrollida eksami toimumise aadressi, sest mõnes linnas toimuvad mootorratta või rasketehnika eksamid Transpordiameti platsil, teistes aga autokooli platsil.
Kui on kahtlusi, võib julgelt pöörduda Transpordiameti eksamineerija või teenindussaali töötaja poole, et saada täpne info kohtumise asukoha kohta. Kuna hooned on erineva arhitektuuriga, võib esineda ka mõningaid kohalikke eripärasid.
Enne sõidueksamit tuleb mõista, et tegu ei ole enam õppetöö osaga, vaid teadmiste ja oskuste taseme kontrolliga. Eksamil osaleja peaks olema piisavalt ettevalmistatud – vähese ettevalmistusega on testi sooritamine keeruline või võimatu.
Oluliseks hindamiskriteeriumiks eksamil on iseseisev liiklemine, eriti võime märgata liikluskorraldusvahendeid ja teiste liiklejate käitumist ning nende põhjal otsuseid teha. Harjutades tuleks juhendajal lasta eksaminandil sõita minimaalse juhendamisega, andes vaid üldised juhtnöörid.
Tuleb õppida iseseisvalt kasutama auto elementaarseid juhtimissüsteeme: uste avamist, käivitamist, istme ja peeglite seadistamist, samuti klaasipuhastite, valgustuse, suunatulede, küttesüsteemi ja ventilatsiooni kasutamist. Sageli jäävad need õpetaja hoolde, kuid see ei näita eksaminandi iseseisvust. Kuigi autod erinevad, on põhimõtted ja tähised siiski sarnased.
Soovitav on tutvuda enne eksamit määruses sätestatuga ning juhtida autot mõned päevad enne eksamit. Viimasel hetkel harjutamine võib olla väsitav ja mõjutada tulemusi negatiivselt.
Sõidueksami sooritamise eelduseks on eksamineeritava oskus viia iseseisvalt läbi eksamisõiduki ohutuse kontrolli liiklusohutuse printsiipidest lähtudes. Enne sõidueksami algust peab eksamineeritav näitama, et ta suudab valmistuda iseseisvalt ohutuks sõiduks ning et ta oskab kontrollida ja hinnata sõiduki tulede, velgede ja nende rehvide, pidurite, turvavarustuse või turvaseadmete, tuuleklaasi ja selle puhastussüsteemide, auto kütte- ja ventilatsiooniseadmete, tahavaatepeeglite ning isteasendi vastavust nõuetele. Eksamineerija küsib kaks ohutuskontrolli puudutavat küsimust, mille tulemusena eksamineeritav kontrollib küsitud elementi.
Juhi eksam on mõeldud selleks, et hinnata tema teadmisi, oskusi, käitumist ja hoiakuid ning nende vastavust kvalifikatsiooninõuetele.
Eksamineeritav peab saabuma õigeaegselt, soovitatavalt 5–10 minutit enne algust. Kaasas peab olema kehtiv isikut tõendav dokument – ilma selleta ei lubata eksamile.
Kui kasutatakse autokooli, isiklikku või renditud sõidukit, peab kaasas olema nii veduki kui haagise dokumentatsioon. Auto peab olema tehniliselt töökorras ja puhas.
A-kategooria (sh alamkategooriad) eksamil tuleb kaasa võtta sõiduki registreerimistunnistus ning mobiiltelefon koos kõrvaklappidega ja käed-vabad süsteemiga, et eksamineerija saaks anda juhiseid sõidu ajal. Sama kehtib ka T-kategooria eksami puhul.
Oluline on kontrollida isikut tõendava dokumendi ja tervisetõendi kehtivust ning täita vajadusel eritingimused (nt prillide kandmine).
B-kategooria eksami päeval kohtutakse tavaliselt eksamineerijaga teenindussaalis — klienditeenindajaga suhtlemine pole vajalik. Muude kategooriate eksamid toimuvad Transpordiameti määratud kohtades.
Kui isik ei ilmu eksamile ega teavita sellest õigeaegselt, loetakse eksam toimunuks ja riigilõivu ei tagastata.
Sõidueksami kestus ja vahemaa peavad olema piisavad, et hinnata juhi oskusi ning käitumist vastavalt nõuetele. Piiratud juhtimisõiguse, AM-, A-, B-, BE- ja B-kategooria kuni 4250 kg autorongi eksamil peab sõidu kestus olema vähemalt 35 minutit, muudel kategooriatel vähemalt 45 minutit.
Eksamil peab eksamineeritav iseseisvalt ja ohutult sõidukit juhtima erinevates tee- ja liiklusoludes, vajadusel kohandades kiirust. Kui tingimused lubavad, peab juht suutma sõita maksimaalse lubatud kiirusega.
B-kategooria ja sellele vastava autorongi puhul viiakse eksam läbi teise järgu nõuete järgi ning harjutused (Lisa 3) tehakse väikese liiklustihedusega teel.
B96 tähistab autorongi, mille täismass jääb vahemikku 3500–4250 kg. Selleks piisab ainult sõidueksamist ilma autokoolita. Kuigi see kehtib kogu Euroopa Majanduspiirkonnas, soovitatakse enne reisimist tutvuda sihtriigi reeglitega.
B96 eksam toimub kandidaadi või tema poolt laenatud autorongiga, mille haagis ei tohi olla kerghaagis ja peab kuuluma O2 kategooriasse (täismass 750–3500 kg). Haagisel peavad olema töökorras tuled (sh tagurdustuli, kui registreeritud pärast 10.10.2011). Vajalikud on registreerimistunnistused ja kehtivad kindlustused.
Eksamil hinnatakse autorongi ohutut kasutamist ning tehakse kolm harjutust: ühendamine/lahutamine, tagurdamine kurvis ja sirgjoones.
AM-, A-, C-, D-, BE-, CE- ja DE-kategooriate eksam toimub kahes järgus:
Tagasisõidu ajal eksami lõppu võib kasutada WAZE-i kokkuleppel eksamineeritavaga.
Sõidueksami esimese ja teise järgu läbiviimist reguleerivad järgmised lisad ja määrus:
Parima kasutuskogemuse pakkumiseks kasutame selliseid tehnoloogiaid nagu küpsised, et salvestada ja/või pääseda ligi seadme andmetele. Nende tehnoloogiatega nõustumine võimaldab meil töödelda selliseid andmeid nagu sirvimiskäitumine või unikaalsed ID-d sellel saidil. Nõusoleku andmata jätmine või selle tühistamine võib mõjutada teatud funktsioone ja funktsioone negatiivselt.