Sõiduoskuste kontroll

B-kategooria algastme koolitus

Mida eksamil hinnatakse?

Sõidueksam keskendub kolmele põhivaldkonnale:

  1. Sõiduki käsitsemise oskus – tehnika, sujuvus, ökonoomsus
  2. Ohutunnetus – ettenägelikkus, tähelepanelikkus, kiiruse valik
  3. Iseseisev toimetulek liikluses – reeglite järgimine, koostöö, olukorraga kohandumine

Eksamineerija hindab neid pädevusi tervikuna, et veenduda, kas juhikandidaat on valmis iseseisvalt liikluses osalema.

 
 
 
 

Sõiduoskuste kontroll leht​


Sõiduki käsitsemise oskus

Hinnatakse juhi tehnilisi oskusi ja võimet autot ohutult ning sujuvalt juhtida:

  • Juhtseadmete kasutamine – rool, pedaalid, kangid jms
  • Ökonoomne sõit – kütusekulu ja sõidustiili optimeerimine
  • Sõiduki valitsemine – kontroll auto üle erinevates olukordades
  • Sõidusujuvus – liikumise sujuvus, vältides järske manöövreid
  • Sõiduvõtted – tehnilised võtted, nt pöörded, pidurdamine
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Põhjalik selgitus iga hindamispunkti kohta:

Juhtseadmete kasutamine

Hinnatakse, kui oskuslikult juht kasutab auto põhilisi juhtimisseadmeid:

  • Roolimine – rooli kindel ja täpne käsitsemine, suuna hoidmine
  • Pedaalid – gaasi, piduri ja siduri (kui olemas) õige ja sujuv kasutamine
  • Kangid ja lülitid – käigukang, suunatuled, kojamehed, valgustus jm
  • Liigutuste koordineeritus – käte ja jalgade tegevuste kooskõla, vältides tarbetuid või järske liigutusi

Ökonoomne sõit

Hinnatakse, kui säästlikult juht suudab autot juhtida, arvestades kütusekulu ja sõidustiili:

  • Õigeaegne käiguvahetus – madalamate mootoripöörete hoidmine
  • Ühtlane kiirendamine ja pidurdamine – järskude liigutuste vältimine
  • Ettetulevate olukordade ennetamine – inertsikasutamine, varajane kiiruse vähendamine
  • Kiiruse hoidmine – stabiilne ja olukorrale vastav liikumiskiirus

 

Sõiduki valitsemine

Hinnatakse, kui hästi juht suudab autot kontrollida erinevates liiklusolukordades:

  • Reaktsioon ootamatustele – oskus toime tulla libisemise, takistuste või äkkpidurdusega
  • Manööverdusvõime – täpsus sõiduraja vahetusel, takistuste vältimisel, parkimisel
  • Stabiilsus – kindel juhtimine kurvides, tuulistes oludes või libedal teel
  • Ohutus – pikivahe hoidmine, kiiruse kontroll, tähelepanelikkus liikluses

 

Sõidusujuvus

Hinnatakse, kui sujuvalt ja mugavalt juht autot juhib:

  • Järskude manöövrite vältimine – pehmed pöörded, sujuv pidurdamine ja kiirendamine
  • Ühtlane liikumine – kiiruse hoidmine, vältides tõmblusi
  • Sõidumugavus – sõit ilma liigse rappumiseta, arvestades kaasreisijate heaolu
  • Loogiline tegevus – selge ja järjekindel käitumine liikluses

 

Sõiduvõtted

Hinnatakse juhi tehnilisi oskusi konkreetsete manöövrite sooritamisel:

  • Pöörded – õige trajektoori ja kiiruse valik, suunatulede kasutamine
  • Pidurdamine – õigeaegne ja sujuv pidurdamine, vajadusel mootorpidur
  • Start ja peatumine – kindel liikumise alustamine ja täpne peatumine
  • Parkimine – täpsus, ohutus, peeglite ja kaamerate kasutamine
  • Pöörded ja möödumised – ruumi hindamine, reeglite järgimine, tehniline teostus
 

Ohutunnetus

Hinnatakse juhi võimet ennetada ohtlikke olukordi ja tagada liiklusohutus:

  • Ettenägelikkus – oskus ette näha teiste liiklejate käitumist
  • Ohutuse tagamine – turvalise pikivahe hoidmine, riskide vältimine
  • Õige kiiruse valik – vastavalt liiklus- ja teeoludele
  • Tähelepanelikkus – liikluskorralduse ja ümbritseva jälgimine
 

Põhjalik selgitus iga hindamispunkti kohta:

Ettenägelikkus – oskus ette näha teiste liiklejate käitumist

  • Juht peab suutma ennustada teiste liiklejate tegevusi, näiteks jalakäijate, jalgratturite või teiste autode käitumist ristmikel, ülekäiguradadel ja muudes olukordades.
  • Oskus tuvastada potentsiaalseid ohte varakult, näiteks lähenev sõiduk, mis võib eirata stoppmärki.
  • Liiklusvoo lugemine – arvestamine teiste kiiruse, suuna ja võimalike manöövritega.

 

Ohutuse tagamine – turvalise pikivahe hoidmine, riskide vältimine

  • Juht peab hoidma piisavat pikivahet, et vältida tagant otsasõitu või äkkpidurduse korral kokkupõrget.
  • Riskide vältimine – mitte võtta tarbetuid riske, näiteks möödasõitu piiratud nähtavusega kohas.
  • Ohutu sõidutrajektoori valik – vältides ohtlikke alasid, nagu tee ääres seisvad sõidukid või kitsad kurvid.

 

Õige kiiruse valik – vastavalt liiklus- ja teeoludele

  • Juht peab kohandama kiirust vastavalt teeoludele (libedus, nähtavus, kurvid, tõusud/langused).
  • Arvestama liiklusoludega – tihe liiklus, jalakäijad, koolide lähedus, ehitustööd.
  • Kiirusepiirangute järgimine – mitte ainult seaduse järgi, vaid ka vastavalt olukorrale (nt aeglustamine vihmaga isegi lubatud piirides).

 

Tähelepanelikkus – liikluskorralduse ja ümbritseva jälgimine

  • Juht peab pidevalt jälgima liiklusmärke, fooritulesid ja teekattemärgistust.
  • Oskus märgata muutusi keskkonnas, nagu ootamatult teele astuv jalakäija või teeületust ootav laps.
  • Peeglite ja vaatevälja kasutamine – tagab, et juht on teadlik oma ümbrusest igas suunas.

Liikluses iseseisev toimetulek

Hinnatakse juhi võimet iseseisvalt ja reeglitepäraselt liikluses osaleda:

  • Eesõiguse järgimine – õigeaegne ja korrektne reageerimine
  • Liikluskorraldusvahendite järgimine – foorid, märgid, jooned
  • Iseseisev liiklemine – otsuste tegemine ilma juhendamiseta
  • Liikluse jälgimine – pidev olukorra hindamine
  • Koostöö teistega – sujuv suhtlus ja arvestamine kaasliiklejatega
  • Liiklusreeglite rakendamine – teadmiste praktiline kasutamine
  • Teel paiknemine – õige sõiduraja ja positsiooni valik
  • Riskide vältimine – ohtlike olukordade ennetamine
  • Liiklusega kohandumine – reageerimine muutuvatele tingimustele
  • Tegevuste ajastus – manöövrite ja otsuste õige ajastus

Põhjalik selgitus iga hindamispunkti kohta:

Eesõiguse järgimine – õigeaegne ja korrektne reageerimine

  • Juht peab tuvastama eesõiguse olukorrad (nt anna teed, peatumiskohustus, parema käe reegel).
  • Õigeaegne reageerimine – peatumine või liikumine vastavalt olukorrale, ilma kõhkluseta või kiirustamata.
  • Konfliktide vältimine – sujuv ja selge käitumine ristmikel, ülekäiguradadel ja muudes eesõiguse olukordades.

Liikluskorraldusvahendite järgimine – foorid, märgid, jooned

  • Juht peab järgima valgusfoore, liiklusmärke ja teekattemärgistust.
  • Märkide tõlgendamine – oskus mõista ja rakendada piiranguid, hoiatusi ja juhiseid.
  • Reeglite rakendamine praktikas – nt peatumine STOP-märgi ees, kiirusepiirangu järgimine, sõiduradade vahetus vastavalt joontele.

Iseseisev liiklemine – otsuste tegemine ilma juhendamiseta

  • Juht peab suutma langetada otsuseid iseseisvalt, ilma kõrvalise juhendamiseta.
  • Otsuste kindlus ja loogilisus – valikute tegemine vastavalt liiklusoludele ja reeglitele.
  • Enesekindlus – liiklemine ilma kõhkluseta, kuid ettevaatlikult.

Liikluse jälgimine – pidev olukorra hindamine

  • Juht peab pidevalt jälgima liiklusolukorda, sealhulgas teisi sõidukeid, jalakäijaid ja keskkonda.
  • Ohuolukordade ennetamine – varajane märkamine ja reageerimine.
  • Peeglite ja vaatevälja kasutamine – tagab täieliku ülevaate ümbrusest.

Koostöö teistega – sujuv suhtlus ja arvestamine kaasliiklejatega

  • Juht peab arvestama teiste liiklejatega, nt suunatulede kasutamine, viisakas käitumine.
  • Sujuv suhtlus – selged signaalid, et teised mõistaksid juhi kavatsusi.
  • Liiklusvooga kohandumine – liikumine kooskõlas teistega, mitte takistades ega kiirustades.

Liiklusreeglite rakendamine – teadmiste praktiline kasutamine

  • Juht peab rakendama liiklusteooria teadmisi praktikas.
  • Reeglite tundmine ja järgimine – nt kiiruspiirangud, möödasõidu reeglid, parkimisreeglid.
  • Otsuste põhjendatus – iga tegevus peab põhinema liiklusreeglitel.

Teel paiknemine – õige sõiduraja ja positsiooni valik

  • Juht peab valima sobiva sõiduraja, arvestades sihtkohta ja liiklusolusid.
  • Positsiooni hoidmine – sõiduki asetus teel peab olema loogiline ja ohutu.
  • Raja vahetus – sujuv ja reeglipärane manööverdamine.

Riskide vältimine – ohtlike olukordade ennetamine

  • Juht peab vältima tarbetuid riske, nt kiirustamine, möödasõit piiratud nähtavusega.
  • Ettevaatlikkus – liiklemine vastavalt olukorrale, mitte ainult reeglitele.
  • Ohuolukordade ennetamine – varajane reageerimine ja kohandamine.

Liiklusega kohandumine – reageerimine muutuvatele tingimustele

  • Juht peab kohandama oma sõidustiili vastavalt ilmastiku-, tee- ja liiklusoludele.
  • Paindlikkus – valmisolek muuta kiirust, trajektoori või otsuseid.
  • Olukorra hindamine – pidev analüüs ja kohanemine.

Tegevuste ajastus – manöövrite ja otsuste õige ajastus

  • Juht peab tegema manöövrid õigel ajal, vältides hilinemist või kiirustamist.
  • Ajastuse täpsus – nt suunatule sisselülitamine enne pööramist, pidurdamine õigel hetkel.
  • Liiklusvoo sujuvus – ajastus peab toetama liikluse sujuvust ja ohutust.