Skip to content

Liiklusseaduse muudatused Eestis alates 1. juulist 2025

Need muudatused on eriti olulised linnajuhtidele, kulleritele ja kõigile, kes kasutavad alternatiivseid liikumisvahendeid.

Alates 1. juulist 2025 jõustusid Eestis järgmised olulised muudatused liiklusseaduses:

  • Täielik peatumise ja parkimise keeld kõnniteel:
    See on üks olulisemaid muudatusi. Varem oli erand, mis lubas kõnniteel peatuda kauba peale- või mahalaadimiseks tingimusel, et jalakäijatele jäi vähemalt 1,5 meetrit vaba ruumi. Alates 1. juulist 2025 see erand enam ei kehti — peatamine ja parkimine kõnniteel on nüüd täielikult keelatud, isegi kaubatoiminguteks. Selle eesmärk on parandada jalakäijate turvalisust, kuid see võib raskendada kaubalogiistikat linnapiirkondades, eriti kesklinnas. Kohalikud omavalitsused said ühe aasta, et luua spetsiaalsed laadimistsoonid või tähistada ohutud kohad.

 

Lisaks on 2025. aastal kehtima hakanud või jõustumas mitmed muudatused, mis ei kuulu küll otseselt liiklusseaduse alla, kuid mõjutavad autoomanikke:

  • Mehhaaniliste sõidukite maks:
    Alates 1. jaanuarist 2025 jõustus uus mehhaaniliste sõidukite maksuseadus. Maksu peavad tasuma kõik sõidukite omanikud või vastutavad kasutajad, kelle sõidukid on registreeritud Eesti teeregistris. Maksu suurus sõltub CO₂ heitkogusest, sõiduki massist ja tootmisaastast.
  • Registreerimistasu:
    Esmasel registreerimisel või omanikuvahetusel (kui tasu pole eelnevalt makstud) tuleb tasuda registreerimistasu, mis samuti põhineb CO₂ heitkogusel ja sõiduki massil.
  • Muudatused A1-kategooria juhilubade osas:
    Alates 1. aprillist 2025 võivad tavajuhiloaga juhid lihtsustatud korras juhtida A1-kategooria mootorrattaid (kuni 125 cm³ mootoriga).
  • Registreerimistasu tagastamine ekspordi korral:
    Alates 1. juulist 2025 alustab Transpordiamet taotluste vastuvõttu osalise registreerimistasu tagastamiseks juhul, kui tasu on makstud, ent sõiduk on hiljem Eestist väljapoole müüdud ja registrist kustutatud.

🚫 1. Peatumine kõnniteel on täielikult keelatud

Mis muutus: Alates 1. juulist ei tohi enam peatuda kõnniteel isegi lühiajaliselt kauba laadimiseks.
Kommentaar: Varem oli see lubatud teatud tingimustel (nt 1,5 m vaba ruumi jalakäijale), kuid nüüd on see täielikult keelatud.
Eesmärk: Suurendada jalakäijate ohutust ja vabastada kõnniteed sõidukitest.

🚴‍♂️ 2. Jalgratturite ja kergliikurite möödasõit

Mis muutus: Autojuhid peavad hoidma vähemalt 1,5 meetri külgvahet möödasõidul jalgratturitest, mini-mootorratastest ja kergliikuritest.
Kommentaar: Kui ohutu külgvahe pole võimalik, on möödasõit keelatud. Vajadusel tohib ületada pidevjoont, kui see ei ohusta liiklust.
Eesmärk: Kaitsta haavatavamaid liiklejaid ja vähendada ohtlikke olukordi.

🍺 3. Alkoholipiirangud kergliiklejatele

Mis muutus: Jalgratturite ja kergliikurite juhtide maksimaalne lubatud alkoholisisaldus on:

  • 0,25 mg/l väljahingatavas õhus või
  • 0,50 mg/l veres
    Kommentaar: Varem oli see hall ala, nüüd on piirid selgelt määratletud.
    Eesmärk: Vähendada joobes juhtimisega seotud õnnetusi ka kergliikurite puhul.